مقالات آموزشی

لذت یک خواب شیرین

چگونه خواب شبانه بهتری داشته باشیم؟

عوامل عمومی شناخته شده در بی خوابی شبانه عبارتند از: مشکلات مالی و شغلی، درگیری‌ های عاطفی و استرس بالا. همچنین مصرف قهوه و نوشیدنی های حاوی کافئین و یا نوشیدنی‌ های انرژی زا در ساعات نزدیک به خواب شبانه، می‌ توانند موجب اختلال در خواب شوند.
ورزش کردن منظم و روزانه، مدیریت استرس، عدم استفاده از ویتامین ث و کافئین در ساعات بعد از ظهر، می تواند به بهبود خواب شما کمک کند. همچنین لازم است که از ساعت ۱۰ شب به کارهایی مثل کتاب خواندن بپردازید تا بدن در حالت ریلکسی قرار بگیرد و آماده خواب شود. نگه داشتن یک روتین مشخص برای خواب، تاثیر بسزایی در کیفیت خواب شبانه خواهد داشت.

چه زمانی برای خواب شبانه مناسب است؟

بهترین زمان برای خواب کافی قبل از نیمه شب و حدود ساعت ۱۱ شب است. افرادی که بعد از ساعت ۱۲ شب می‌ خوابند در حقیقت چرخه مهمی را که برای سلامت بدنشان لازم است دچار اختلال می‌ کنند.
از ساعت ۱۱ تا ۱ شب: بدن مشغول از بین بردن مواد زاید و سمی‌ کبد است. بیدار ماندن در این ساعات می‌ تواند آسیب های جدی به کبد وارد کند.
از ساعت ۱ تا ۳ نیمه شب: بدن به عملیات سم زدایی در کیسه صفرا می‌ پردازد که این امر فقط وقتی شما در خواب عمیق هستید، اتفاق می‌ افتد.
از ساعت ۳ تا ۵ صبح: عملیات سم زدایی از ریه انجام می‌ شود.

معایب نداشتن خواب کافی شبانه

تغییر در خلق و خوی، یکی از معضلاتی است که نداشتن یک خواب شبانه با کیفیت در پی خواهد داشت. برخوردهای عصبی و پرخاشگرانه، زودرنجی، عدم توانایی در تمرکز و انجام کارها، خستگی و بی‌ حالی مشکلات رایج بی خوابی و بدخوابی هستند.
اختلال در خواب باعث افزایش فشار خون، تپش قلب،استرس و مشکلات قلبی عروقی می‌ شود و بر روی عملکرد سیستم ایمنی تاثیر نامطلوبی خواهد داشت. خواب کافی کمک می‌ کند بدن فرصت بازسازی عضلات و بافت‌ های خود را پیدا کند. در طی خواب هورمون رشد نیز ترشح می‌ شود.کمبود هورمون رشد باعث تحلیل رفتن عضلات، تسریع روند پوکی استخوان، کاهش اعتماد به نفس و نداشتن هیجان و انرژی می‌ گردد.

حالت های طبیعی خواب

به طور كلی دو حالت مناسب برای خوابیدن وجود دارد: به پشت خوابیدن و به پهلو خوابیدن.
به پشت خوابیدن:این روش خوابیدن برای خواب‌های كوتاه مدت یعنی 15 تا 60 دقیقه است.بهتر است بالشی كه دارای ارتفاع مناسبی است،زیر سر قرار داد تا زوایه طبیعی گردن را بر هم نزند.همچنین بهتر است یك بالش دیگر نیز در زیر پاها قرار داد.
به پهلو خوابیدن: این روش خوابیدن برای خواب‌های شبانه و طولانی مدت مناسب است.نكته مهم در این روش علاوه بر قرار دادن بالش زیر سر،قرار دادن یك بالش دیگر بین دو زانو است.
با محصولات تشک رزخواب،خوابی راحت و استاندارد را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *